تبلیغات
شیدا
شیدا



(اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَكُونُ حُطَامًا وَفِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ) سوره حدید آیه 20
خاصیت تكاثر فرو رفتن در لهو و لعب است. هركس بدنبال تكاثر باشد لهو و لعب با اوست.
تكاثر كار روزمره اهل دنیاست
دنیا خاصیت تكاثر دارد.
دنیا یعنی فخر فروشی حالا این فخر فروشی با چه عاملی انجام می‌شود با تكاثر!
در آیه بعدی تلاش سبقت برای مغفرتی كه پاداش آن بهشتی است كه (وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاء) آمده این نشان آنست كه تلاش برای دنیا نتیجه آش تكاثر و لهو و لعب و تفاخر است و تلاش برای جلب مغفرت الهی نتیجه‌اش بهشتی است كه عرض آن باندازه عرض آسمان است

حیات دنیا برابر با تكاثر است. نتیجه حیات دنبا و بهره حیات دنیا برای دوستاران آن تكاثر است.
.
تكاثر یعنی تفاخر
دنیا یعنی تكاثر
عامل لهو و لعب تكاثر
در آیه وَالَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ وَالشُّهَدَاء عِندَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ وَالَّذِینَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآیَاتِنَا أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِیمِ﴿۱۹﴾ سوره حدید
اصحاب جحیم كسانی اند كه آیات الهی را تكذیب كرده اند و در سوره تكاثر اصحاب جحیم كسانی‌اند كه اهل تكاثرند.
حال منظور از آیات الهی در این سوره چیست و ارتباط آن با تكاثر چیست؟

دنیا متی غرور است، تكاثر انسان را فریب می‌دهد.

تكاثر به مانند بارانی كه در ابتدا می‌بارد و فراوانی به بار می‌آورد اما زمانی كه محصولات خشك و پژمرده شد حقیقت آن معلوم می‌شود پس فراوانی در دنیا و مغرور شدن به آن در پس خود زوالی پس سخت دارد.


---
كلمه" لهو" به معناى هر كار بیهوده و بى‏ارزشى است كه آدمى را از كار مهم و پر ارزش باز بدارد، وقتى مى‏گویند:" ألهاه كذا" معنایش این است كه آن كار بیهوده وى را مشغول به خود كرد و از كارى مهم‏تر بازش داشت و در قرآن كریم آمده: " أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ" «1». اما كلمه" تكاثر" و" مكاثرة" كه اولى مصدر باب تفاعل، و دومى باب مفاعله است، هر دو به معناى آن است كه جمعى در كثرت مال و اولاد و عزت با یكدیگر مبارات و مفاخره كنند (تفسیر المیزان)
---
رسول اكرم(ص) در تفسیر "الهاكم التكاثر" فرمود:

" یقول ابن آدم مالی مالی، و مالك من مالك الا ما اكلت فافنیت او لبست فابلیت او تصدقت فامضیت "؛ انسان می گوید مال من، مال من! در حالی كه مال تو تنها همان غذایی است كه می خوری، و لباسی كه می پوشی، و صدقاتی كه در راه خدا انفاق می كنی. صحیح مسلم، (طبق نقل مجمع البیان، جلد 10، ص 534) تبیان

---
امام صادق علیه السلام: ما من رجل تكبّر او تجبّر الا لذلة وجدها فی نفسه؛ "هیچ كس تكبر و فخر فروشی نمی كند مگر به خاطر ذلتی كه در نفس خود می یابد."(1)
---
امیرمؤمنان علی علیه السلام می خوانیم:" اهلك الناس اثنان:  خوف الفقر، و طلب الفخر؛ " دو چیز مردم را هلاك كرده: ترس از فقر( كه انسان را وادار به جمع مال از هر طریق و با هر وسیله می كند) و تفاخر."(3)
---
پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله می خوانیم كه فرمود:" ما اخشی علیكم الفقر ولكن اخشی علیكم التكاثر " ؛ من از فقر بر شما نمی ترسم ولی از تكاثر بیم دارم."(4)
---
پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند:

"التكاثر، (فی) الاموال جمعها من غیر حقها، و منعها من حقها، و شدّها فی الاوعیة"؛ تكاثر جمع آوری اموال از طرق نامشروع، و خودداری از ادای حق آن و بستن آنها در خزینه ها و صندوق ها است."(5)

 



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 5 مهر 1389 توسط ابراهیم مدحت | نظرات ()
Blog Skin