تبلیغات
شیدا
شیدا
(إِنَّ اللَّهَ یُدْخِلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَالَّذِینَ كَفَرُوا یَتَمَتَّعُونَ وَیَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ وَالنَّارُ مَثْوًى لَّهُمْ)
همانا خدا كسانى را كه ایمان آوردند و كارهاى شایسته كردند، به باغ‏هایى داخل مى‏كند كه از پاى درختانش نهرها جارى است. و كسانى كه كافر شدند، [چند صباحى‏] بهره مى‏جویند و مى‏خورند همان گونه كه چهارپایان مى‏خورند، و [سر انجام‏] جایگاهشان آتش است - سوره محمد (ص) آیه 12
---
خداوند در این آیه ادخال كسانی را كه ایمان آورده‌اند و عمل صالح انجام می‌دهند  به بهشت را خود بطور مستقیم عهده دار است.
كافران در این آیه همانند حیوانات بهره جسته و می‌خورند بطوری كه حیوانات برایشان حلال و حرامی و حدودی نیست. یعنی هر كاری كه برای لذت بردن و تاكلون می‌توانند بدون قید و بند و حدود انجام میدهند.
انسان‌های با ایمان و عمل صالح هیچ‌گاه همانند حیوانات دست به لذت‌بری و خوردن نمی‌زنند بلكه كاملا در پرتو اوامر الهی قدم برداشته و زندگی می‌كنند.

---
تفسیر المیزان:
ر این آیه بین دو طائفه مقایسه شده. و اثر ولایت خدا براى مؤمنین و نیز عدم ولایتش براى كفار از حیث عاقبت و آخرت بیان شده است، مى‏فرماید مؤمنین داخل بهشت شده، كفار مقیم در آتش خواهند گشت.
و در این كلام به منشا آثارى كه ذكر كرده بود اشاره فرموده، چون هر یك از دو طائفه را به بیانى كه مناسب حالش باشد توصیف كرده. در اشاره به صفت مؤمنین فرموده:" الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ" و در وصف كفار فرموده:" یَتَمَتَّعُونَ وَ یَأْكُلُونَ كَما تَأْكُلُ الْأَنْعامُ" و با این دو وصف متقابل هم فهمانده مؤمنین در زندگى دنیایى خود رشد مى‏یابند، و چون به خدا ایمان دارند و اعمال صالح مى‏كنند، هر چه مى‏كنند درست و حق است، پس راه رشد را طى كرده، به وظائف انسانیت عمل كرده‏اند. و اما كفار عنایتى به این كه به حق برسند ندارند و دلهایشان هیچ اعتنایى به وظائف انسانیت ندارد، بلكه تمام همشان شكم و شهوتشان است و سرگرم لذت‏گیرى از زندگى دنیاى كوتاه مدت‏اند و مانند چارپایان مى‏خورند و غیر از این آرزو و هدفى ندارند. پس این مؤمنین در تحت ولایت خدا هستند، چون راهى را پیش گرفته‏اند كه خدایشان خواسته و به سوى آن هدایتشان كرده، و به همین جهت در آخرت داخل بهشتى مى‏شوند كه از دامنه آن نهرها جارى است.


نوشته شده در تاریخ شنبه 17 مهر 1389 توسط ابراهیم مدحت | نظرات ()
Blog Skin