تبلیغات
شیدا
شیدا
نَحْنُ خَلَقْنَاهُمْ وَشَدَدْنَا أَسْرَهُمْ وَإِذَا شِئْنَا بَدَّلْنَا أَمْثَالَهُمْ تَبْدِیلًا ﴿۲۸﴾

إِنَّ هَذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَن شَاء اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِیلًا ﴿۲۹﴾

وَمَا تَشَاؤُونَ إِلَّا أَن یَشَاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِیمًا حَكِیمًا ﴿۳۰﴾

یُدْخِلُ مَن یَشَاءُ فِی رَحْمَتِهِ وَالظَّالِمِینَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا ﴿۳۱﴾

ماییم كه آنان را آفریده و پیوند مفاصل آنها را استوار كرده‏ایم و چون بخواهیم [آنان را] به نظایرشان تبدیل مى‏كنیم(۲۸)

این [آیات] پندنامه‏اى است تا هر كه خواهد راهى به سوى پروردگار خود پیش گیرد(۲۹)

و تا خدا نخواهد [شما] نخواهید خواست قطعا خدا داناى حكیم است(۳۰)

هر كه را خواهد به رحمت‏خویش در مى‏آورد و براى ظالمان عذابى پردرد آماده كرده است(۳۱)

سوره انسان
---
خداوند در آیه 28 تذكری مهم به انسانی كه قدر و منزلت و عظمت خداوند را نمی‌داند و نمی‌شناسد و دست به پست‌ترین نافرمانی‌ها و زشتی‌ها و فرعونی ها می‌زند، می‌دهد. چنانچه خداوند اگر بخواهد ما و هرآنچه از ما را با موجودات دیگری جایگزین می‌كند و این نشان از عظمت توانستن و اقتدار خواستن خداوند است.
آیه 29 اشاره به تذكر خداوند دارد و نكته جالب توجه محبت خداوند است كه  در آیه قبلی آن نشانه اقتدار آورده می‌شود با لحنی محكم و در آیه 28 آنقدر به انسان لطف دارد كه به او این اجازه را می‌دهد تا راه خود را انتخاب كند در واقع می‌خواهد به انسان بگوید تو در مقابل اراده من هیچی اما مشیت خداوند براین است كه تو خود بر اساس تذكری همچون قران و معاد راه را انتخاب كند.
آیه 30 نهایت حمایت خداوند از انسان را می‌رساند كه چناچه ای انسان اگر تو براساس تذكری كه بر تو می‌دهم بخواهی به سوی من آی  این همان خواسته من است و وقتی كه انسان خواسته‌ای داشت كه خواسته خداوند بود تمامی حمایت الهی او را شامل خواهد شد و این مسئله حكمتی بس بالاست كه به صفات حكیم خداوند اشاره شده است.
آیه 31 : رحمت خداوند می‌تواند شامل همه شود و اگر خداوند بخواهد همه را می‌تواند در رحمت خود وارد كند (این مطب می‌تواند بابی برای استغفار و دعا به پیشگاه خداوند باشد) البته شاید این رحمت شامل ظالمان نشود یا حتما شامل ظالمان نمی‌شود  چراكه در مرحله بعد اشاره به عذاب سخت به ظالمان وجود دارد  یا اینكه این نكته‌ای است برای ظالمان كه خداوند اگر بخواهد همه را در رحمت خود وارد می‌كند و راه برگشت و توبه و استغفار حتی برای ظالمان نیز باز است.
خاسته خداوند در آیات فوق در برگیرنده مشیت انسان است در حقیقت خداوند در آیات فوق مشیت و راه رسیدن به خداوند و ورود به رحمت خویش را به وضوح برای انسان مشخص كرده است كه اگر انسان با تذكر گرفتن از آیات الهی و یاد معاد و هرآنچه كه از معانی ذكر در قران می‌توان فهم كرد می‌تواند راه رسیدن به خداوند و ورود به رحمت او را بیابد و چنانچه این اراده و حركت و خواستن از سوی انسان انجام نپذیرد او باید منتظر عذاب سخت خداوند باشد.







نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 21 مهر 1389 توسط ابراهیم مدحت | نظرات ()
Blog Skin